Paraziták vége, Élősködők: Szegényen gazdagok
Tartalom
Péter Zsombor Olyan művekkel örvendeztette már meg a világot, mint A halál jele, A gazdatest vagy a Snowpiercer.
Paraziták vége
Témaválasztásai rendre merészek, provokatívak, illetve ambiciózusak. A cannes-i Arany Paraziták vége Élősködők esetében is ez a helyzet, s bátran ki lehet jelenteni, hogy az ázsiai rendező felért a csúcsra. Kim Ki-taek Kang-ho Song és családja életét követjük nyomon, akik szegénységben élnek, s a napi betevőt apróbb munkákkal, valamint csalással, simlis húzásokkal szerzik meg.
Ki-taek fia, Ki-woo Woo-sik Choi lehetőséget kap, hogy korrepetálja angolból egy gazdag família lányát. A lehetőség adott, "hőseink" pedig rövidesen parazitaként veszik paraziták vége a tágas házat.
A nyitány rögtön szemlélteti, hogy a naplopó család mennyire nem tud, illetve nem is akar a saját lábára állni. A szomszéd wi-fijét lopják, majd amikor az jelszóval védi le, kétségbeesetten kezdik keresni az ingyenes lehetőségeket az internet eléréséhez.
A szituáció pikánssága, hogy nem ostoba, tanulatlan emberekről van szó, egyszerűen csak így élnek és igyekeznek kihozni a legtöbbet a körülményekből.
Élősködők: Szegényen gazdagok
A cselekmény első fele tipikus szélhámosfilmet sejtet. Ki-woo rafinált ötlete nyomán behízelgi magát a tehetős polgárokhoz, s élmény nézni, ahogy szépen lassan a család minden tagja munkát kap, másnak kiadva magukat.
A látottak alapján zsigerből antipatikusnak ítélhetnénk a főszereplőket, ez azonban nem így van. Bong mindig is mesterien játszott a jellemekkel, keverte a műfajokat és árnyalta az összképet.
Jelen esetben csúcsra járatta a többrétűséget, minden tekintetben.
Az Élősködők fő konfliktusa a gazdag-szegény problémakörben rejlik. Gondolhatnánk, hogy vannak jók, rosszak, bűnösök és áldozatok.
Paraziták vége
A rendező épp ennek a határvonalnak az elmosásában annyira kiváló. Nem mond ítéletet, helyette felvázol egy képet, melyben mindkét fél álláspontját megismerjük. Az érdekellentétek a felszínen egyáltalán nem ütköznek ki, mindenki kedves mindenkivel, megvan a kölcsönös tisztelet.
PARAZITÁK AMIKTŐL NEM JUTSZ SZÓHOZ!!
Ugyanakkor ott lapul az irigység, az apróbb különbségek, mint például az ember szaga, mely elsőre irrelevánsnak tűnhet, mégis kulcsfontosságú a történetben.
Bong sokrétű elbeszélői stílusának másik bravúrja, hogy a film felénél, pillanatok alatt műfajt vált. A szélhámos-sztori egy csavar kapcsán átmegy pattanásig feszült thrillerbe, melyet lélegzetvisszafojtva nézünk.
Groteszk paraziták vége sodrásában találjuk magunkat, ahol lesz okunk hüledezni, meghökkenni és tövig rágni a körmeinket. A direktor mindezek mellé olyan finom szimbolikával operál, ami megemeli egyes jelenetek jelentéstartalmát.
A bő perces játékidő hamar elrepül, egyedül az utolsó 10 percet lehetett volna elhagyni, noha paraziták vége sem veszít erejéből a film, szimplán egy korábbi, kicsit thrilleresebb jelenet emberi papillomavírus vírus életciklusa dukált volna epilógusként. Érthető miért így lett vége, világos az üzenet, s kétségtelenül frappáns, ám mégsem üt akkorát a dráma, mint az várható lenne.
Élősködők Yeo-jeong Jo Forrás: Mozinet Bong ismét megmutatta, hogy nemcsak az ázsiai régió, hanem a világ filmes elitjében is számolni kell a nevével.
Műve változatos, kreatív, izgalmas és remek érzékkel kidolgozott történet.
Paraziták vége, Ezt is ajánljuk
Idén a Mi, illetve a Joker is erőteljesen foglalkozott a szegények és gazdagok közti ellentétekkel, de a legaprólékosabban és valóságközelien ezt az Élősködők-nek sikerült kivitelezni. A helyenkénti abszurditása ellenére is képes hiteles maradni, társadalomkritikája velős, mégsem szájbarágós.
Nem akarja lenyomni a néző torkán a mondanivalót, helyette egy minden ízében különleges sztorit tár elénk, melynek ott a helye az év legjobb alkotásai közt. Ettől a parazitától nem fogunk egyhamar megszabadulni, de ennek csak örülni tudunk.